Cocosul si perla (Jean de La Fontaine)

Un Cocosel – el stie cum-aflase
Tot scormonind o perla minunata,
Si s-a dus cu dânsa de îndata
La mesterul de pietre pretioase.
-“Cred ca-i de pret. Ti-o dau, de vrei
sa-mi dai pe ea un bob de mei!”

Tot cam asa un june nataflet
A mostenit un manuscris de pret
Si s-a dus cu el la un librar.
-Cred ca e bun, desi nu am habar.
(Doar asta-i treaba dumitale!)
Eu ti l-as da pe niscaiva parale…

Cocosul si vulpea

Un cocos se sui intr-o zi pe o ramura. O vulpe tocmai trecu pe acolo si ii spuse:

– De azi incolo nu mai sunt dusmanul tau. Coboara sa-ti dau un sarut prietenesc.
– Sora vulpe – raspunse cocosul cu istetime – vad in departare venind doi ogari.
Sa-i asteptam si pe ei, ca sa le dam vestea cea buna.
– Mai bine altadata – zise vulpea si fugi repede, de frica dulailor.

Gaina si ouale de aur (Jean de La Fontaine)

Zgarcenia-i mai rea ca un despot.
Zgarcitul lacomindu-se, netotul,
sa-nhate tot,
va pierde totul.
Dar nu e oare e el de vina?…..

Avea odata unul o gaina
ce zilnic ii oua un ou de aur.
Dar, in lacomia lui haina,
nazuind sa afle un tezaur, o taie….
Naluca vistieria!
Asa ii saraceste lacomia
pe cei ce-si uita, prostii, omenia….

Spovedania unui ou (Aldev)

M-am nascut (nu-s eu de vina,
Nu fac nimanui repros)
Natural: dintr-o gaina.
Legitim: dintr-un cocos,

Mama nu mi-o identific
Chiar sa fac pe dracu’ ghem,
Tatal meu fiind prolific
Si traind cu’n vast harem.

Poate, cercetand mai bine,
Tot aflam in mod exact
Cine m-a nascut pe mine.
Dar fiind un ou cu tact,

N-am facut investigatii;
Nu castigi nimic sa stii
Daca mamele sau tatii
Au facut … gainarii.

Dar cu toate ca se pare
Anonim am fost ouat,
Totusi nu-s un oarecare;
Sunt un ou aristocrat.

Dup-un document vestfalic
Scris cu boabe de porumb,
Neam sunt cu cucosul galic
Si cu oul lui Columb.

Nu ma laud cu stramosii
Si cu toata faima lor;
Asta fac laudarosii.
Eu am spus-o-ntamplator

Fara tinta puerila
De ridicol fanfaron,
Peste starea mea civila
Sa-mi adaug un blazon.

D’aia nu vorbesc de mine
Nici ca nume, nici ca neam.
Hai sa discutam mai bine
Rolul ce in lume-l am.

Ca-s destule si-nemnate
Rosturile-n viata mea;
Sunt o personalitate
Cum indata veti vedea.

O sa-ncep – va cer iertare –
Cu-n capitol de scandal:
Sunt o piatra de-ncercare
Pentru toti in general.

Un pungas nu-i “o figura”
Cat o fi el de versat;
De sub closca de ma fura,
Doar atunci e consacrat.

Stiti desigur, din citite
Alta’nsemnatate a mea:
Hotii mari si mici de vite
Tot cu mine-si fac saftea.

Vorba din batrani se stie:
Cine fura azi un ou,
Staruind in “meserie”,
Maine va fura un bou.

Gâgă-n varianta noua
M-a plasat in “cugetari”:
Cine fura astazi oua,
Maine … va manca jumari.

In teatru, la caderea
Unui act nereusit,
Eu sunt care-mi dau parerea,
Camuflat in ou clocit.

In polemici cu pretentii
Eu te-ajut in mod concret
Sa iti faci preopinentii
Si cu ou si cu otet.

In vitrina, cate-odata
Sunt complet calomniat:
Cica-as fi de ciocolata;
Asta e un plagiat.

Sunt pe drept cuvant un geniu
Si-s unic in felul meu
Caci aproape nu-i domeniu
Unde nu-s prezent si eu.

In proverbe, in salate,
In teatru, in cotet,
In discutii si-n bucate
Pretutindeni sunt la pret.

D-aia trec si eu sub soare
Rasfatat si pretuit,
Ca un lucru de valoare am
Si-s foarte multumit.

Doar de Pasti – nenorocire!
Omul e cu noi casap
Ca ne pune-asa’n nestire
Sa ne batem cap in cap.

Totusi am o consolare
Si cu asta ma mandresc:
Azi, din toata lumea mare,
Numai eu ma mai rosesc.

Despre Liviu

Pasionat de frumos!

Lasă un răspuns

